söndag 23 december 2012

Lucka nr 23

En tid att göra gott


I varje stad och varje bygd
Finns skäl till karaktär och dygd

För en tid sedan skrev jag en uppmaning som löd "Låt dygderna komma till heders igen". Förlåt mig om jag upprepar mig något, men eftersom det här är en central del av julens fredsbudskap (och då syftar jag inte bara på att tomten brukar fråga efter snälla barn) vill jag gärna ta tillfället i akt att påminna om goda karaktärsdrag och hur vi beter oss mot varandra.

Listor sätts upp i tomtens verkstad. Det är dags att lyfta fram människovärdesprincipen och familjen som det civila samhällets kärna. Vi måste låta dygder som flit, hjälpsamhet och pålitlighet få utrymme i vårt land. Det är också hög tid att inse att ökad frihet också ger ökat ansvarstagande och att vi har skyldigheter att leva upp till och inte bara kräva våra rättigheter.

Jag vill inte se ett elitsamhälle där människor rangordnas, ett samhälle där bara perfekta människor får plats och där föraktet för svaghet kommer att råda. Jag tror att det är möjligt att uppnå ett samhälle där vi respekterar varandras avvikelser, där vi lever tillsammans och där vi tillsammans arbetar för att göra världen bättre. Det är vad julen handlar om.

Det här är den tjugotredje luckan i min adventskalender. Varje dag fram till julafton skriver jag om aktuell politik. Se till att du inte missar något! Klicka här för att komma till lucköppningen på larsaxel.se, där du kan se alla luckor i december.
 
En fortsatt glad juletid önskar jag dig!

Inga kommentarer: