måndag 24 december 2012

Lucka nr 24

Den största julklappen till alla barn


KD släpper inte en endaste meter
När det gäller kampen för barns rättigheter
När Benjamin Syrsa och Kalle Anka tar ton
Gläds vi över framgång med FN-konvention

Barn med stor julklapp. Foto: Henrik Ström CC BY-SA

Det är en stor glädje för mig och alla andra kristdemokrater att berätta att Konventionen om barnens rättigheter, som Förenta Nationerna antog 1989, är på väg att få en starkare ställning i Sverige än i dag. Det skulle nämligen innebära att barns rättigheter och ställning kan stärkas, särskilt inom rättsväsendet och i asylprocessen. Domstolar och myndigheter skulle också få större krav på sig om barnkonventionen blir direkt tillämpbar.

I november meddelade vår barn- och äldreminister Maria Larsson att regeringen tillsätter en utredning om att inkorporera barnkonventionen i svensk lag. Tidigare under hösten motionerade jag, Emma Henriksson och Désirée Pethrus om just detta. Många från vårt parti har drivit frågan under åren. Men i första hand är det här en stor framgång till Sveriges barn.

Kristdemokraterna är barnens parti. Vi arbetar för att barn och unga ska få världens bästa land att växa upp i. Att föra in barnkonventionen i lagen är ett steg på vägen. Nu när det nya året närmar sig vill jag därför passa på att ge ett något tidigt nyårslöfte: Vi kommer att ägna hela 2013 åt att förbättra barns och ungdomars uppväxtvillkor.

Tack för att du har följt med i min adventskalender! Nu ska jag återgå till julfirandet med familjen. Men först vill jag - från oss alla, till er alla - önska en riktigt god jul!

Inga kommentarer: