måndag 2 februari 2009

A tribute to Martin Luther King

Jag hade fått en inbjudan till SAKAB i Kumla, som tar hand om miljöfarligt avfall. Jag och socialdemokraten Ameer Sachet fick på fredagsförmiddagen en intressant genomgång av anläggningen och företagets framtidsplaner. Därefter var det dags för mej och min fru Inga-lill att packa bilen och åka till Stockholm för att göra i ordning min övernattningslägenhet med allt som behövs för att göra tillvaron trivsammare. Konst på väggarna, blommor i fönstren, frysen fylld med limpor från Sveas bageri i Kumla etc.

Fråga till ministern
Vi tog en promenad i gamla stan på lördagen och mötte min gamla skolkompis från Södra Skolan i Sveg, Justitieminister Beatrice Ask. Hon hälsade mej välkommen till riksdagsarbetet och jag passade på att berätta att jag lämnat in min första fråga till henne. Den handlar om ”blåljusförarutbildning” med anledning av de många bilkrockarna som drabbat polisen. Trafikcenter Scantec i kvarntorp har ett utbildningskoncept färdigt och de skulle kunna ta emot 2000 poliser per år för utbildning.

1.400 i gospelkören
På lördagskvällen var det dags för en gospelkonsert till minne av medborgarrättskämpen Martin Luther King. Han skulle i dagarna ha fyllt 80 år och samtidigt var det 41 år sedan skotten föll den 4 april 1968 i Memphis i Tennessee. Konserten, under ledning av Lasse Axelsson med körledarna Charlotte Ollward och Anki Spångberg samt Magnus Spångberg med band och med 1.400 körsångare, var en upplevelse. Det var inte utan att vi som Örebroare var stolta. Soloartister var Per-Erik Hallin, Carola Häggkvist, Glenn Scott och Clarence Eggleton. På söndagen bevistade vi den stora Filadelfiakyrkan i Stockholm och lyssnade bl a till pastor Stefan Claar. En duktig förkunnare uppvuxen i Hudiksvall som jag lärde känna i samband med en sportlovsvecka i min hembygd i Härjedalen i början av 70-talet.

Veckan som följde blev intensiv. Mitt första sammanträde med Trafikutskottet, uppvaktning av partiledaren som fyllde 50, seminarium om civilsamhället med Alice Bah, votering i kammaren samt partiets kommun- och landstingspolitiska dagar som samlade 1200 kristdemokrater på Conventum i Örebro.

Praktikanter från Alléskolan
Dessutom fick jag förmånen att hälsa Kristdemokratiska Seniorförbundets riksårsmöte välkommen till Örebro. Jag gjorde en historisk exposé från 1200-talet, via 1820 års riksdag och kröningen av Jean Bapriste Bernadotte, Hjalmar Bergman, Kajsa Warg, Karl Jans Grythyttan, Alfred Nobel och Peter Flack, till Seniorförbundets ordförande i Örebro, Gunn-Britt Parsmo.

Två praktikanter från Alléskolan i Hallsberg följde mej och en politisk sekreterare i riksdagen denna vecka. Även om de inte fick tillträde till trafikutskottets sammanträde eller till Kristdemokraternas partigrupp, så fick de vara med om mycket allt från Hägglunds uppvaktning på Rosenbad till de häftiga kommundagarna i Örebro.

Inga kommentarer: