Sammanfattning av nedanstående riksdagsmotion
Bussförare och förare av tung lastbil i yrkestrafik omfattas av krav på särskild utbildning och yrkeskompetensbevis enligt ett EU-direktiv. Detta gäller inte förare av utryckningsfordon. Framförallt har polisen drabbats av många trafikolyckor de senaste åren. Det europeiska kravet om yrkeskompetensbevis borde gälla även för utryckningsfordon.
Trafikcentret i Kumla har idag ett färdigt utbildningsprogram för förare av utryckningsfordon och skulle kunna ta emot 2 000 elever per år. Utbildningsmöjligheterna i Örebro utgör en nationell resurs för ett standardiserat och återkommande kunskapslyft för landets förare av utryckningsfordon.
Motionen 2009/10:kd771
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om ett nationellt yrkeskompetensbevis för förare av utryckningsfordon.
Motivering
1 800 olyckor med polisbilar har inträffat i Sverige de senaste tio åren. Det visar Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, i sin forskning. Antalet olyckstillbud har legat på en konstant nivå under många år, trots att både bilar och trafikmiljö förändrats. Tusentals människor ha drabbats av dessa olyckor, om man räknar in medtrafikanter och familjemedlemmar. Det är en ohållbar situation.
Idag saknas nationella krav på fortbildning för framförande av utryckningsfordon det vill säga, polis, ambulans och brandbil. Bussförare och förare av tung lastbil i yrkestrafik omfattas sen en tid tillbaka av krav på särskild utbildning och yrkeskompetensbevis enligt ett EU-direktiv. Men det gäller inte förare av utryckningsfordon. Det europeiska kravet om yrkeskompetensbevis borde gälla även för utryckningsfordon.
Trafikcentret i Kumla har idag ett färdigt utbildningsprogram för förare av utryckningsfordon och skulle kunna ta emot 2 000 elever per år. Utbildningsmöjligheterna i Örebro utgör en nationell resurs för ett standardiserat och återkommande kunskapslyft för landets förare av utryckningsfordon. Detta bör ges regeringen till känna.
Stockholm den 16 september 2009
Lars-Axel Nordell (kd)
Bussförare och förare av tung lastbil i yrkestrafik omfattas av krav på särskild utbildning och yrkeskompetensbevis enligt ett EU-direktiv. Detta gäller inte förare av utryckningsfordon. Framförallt har polisen drabbats av många trafikolyckor de senaste åren. Det europeiska kravet om yrkeskompetensbevis borde gälla även för utryckningsfordon.
Trafikcentret i Kumla har idag ett färdigt utbildningsprogram för förare av utryckningsfordon och skulle kunna ta emot 2 000 elever per år. Utbildningsmöjligheterna i Örebro utgör en nationell resurs för ett standardiserat och återkommande kunskapslyft för landets förare av utryckningsfordon.
Motionen 2009/10:kd771
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om ett nationellt yrkeskompetensbevis för förare av utryckningsfordon.
Motivering
1 800 olyckor med polisbilar har inträffat i Sverige de senaste tio åren. Det visar Jörgen Lundälv, docent i trafikmedicin vid Umeå universitet, i sin forskning. Antalet olyckstillbud har legat på en konstant nivå under många år, trots att både bilar och trafikmiljö förändrats. Tusentals människor ha drabbats av dessa olyckor, om man räknar in medtrafikanter och familjemedlemmar. Det är en ohållbar situation.
Idag saknas nationella krav på fortbildning för framförande av utryckningsfordon det vill säga, polis, ambulans och brandbil. Bussförare och förare av tung lastbil i yrkestrafik omfattas sen en tid tillbaka av krav på särskild utbildning och yrkeskompetensbevis enligt ett EU-direktiv. Men det gäller inte förare av utryckningsfordon. Det europeiska kravet om yrkeskompetensbevis borde gälla även för utryckningsfordon.
Trafikcentret i Kumla har idag ett färdigt utbildningsprogram för förare av utryckningsfordon och skulle kunna ta emot 2 000 elever per år. Utbildningsmöjligheterna i Örebro utgör en nationell resurs för ett standardiserat och återkommande kunskapslyft för landets förare av utryckningsfordon. Detta bör ges regeringen till känna.
Stockholm den 16 september 2009
Lars-Axel Nordell (kd)
2 kommentarer:
Om detta skall innebära någon form av kvalitativ förbättring på lång sikt bör det även införas ett körkortstillägg för oss utryckningsförare, dvs som visar redan på körkortet att vi är utbildade och godkända av staten att köra "larm".
Som det ser ut idag tvingas vi genomföra utbildningar som inte är riktade för vår verksamhet, det jag talar om är att vi inom ambulanssjukvård tvingas skaffa lastbilskörkort (C behörighet) för att kunna framföra fordon med totalvikt på över 3500kg. Därefter genomförs i bästa fall en lokal utbildning i körteknik.
Är det rimligt att utryckningsförare skall klumpas ihop i samma regelverk som lastbilschaufförer, busschaufförer? Med allt vad det innebär, såsom lastsäkring, boggie klasser osv osv. Detta när fordonen enbart marginellt överstiger den (snåla) svenska uppfattningen om vad som är en tung lastbil.
Att sedan polisen står för majoriteten av olyckorna, kan ju ha att göra med att det konstant finns polisbilar på våra vägar... eller? Ambulanser och brandbilar drar inte runt på stan och patrullerar direkt... bara en tanke
Jag läste i Jönköpingsposten att det stora problemet med en standardutbildning är att en del län kör med framhjulsdrift, en del med bakhjulsdrift och en del med fyrhjulsdrift. Min tanke var direkt, varför inte göra som med tex truckbehörighete?
En gemensam utbildning som alla blåljusförare måste gå. Sedan olika delkurser för framhjulsdrift, bakhjulsdrif, fyrhjulsdrift, stor bil (Brandbilar, stora ambulanser, polisbussar), winch, kran, stege/skylift osv. Men helst inte fullt lika rörigt som med delkurserna på truckkortet.
Gärna inlagt på vanliga körkortet som Patrik Andersson föreslog, eller på separat kort. Vilket beror nog på vem som ansvarar för utbildningen.
Skicka en kommentar