Herr talman!
Tage
Danielsson har gett oss många tänkvärda sanningar. Vid ett tillfälle sade han:
Den som bara ser framåt och inte bakåt får se upp. Jag tror att det ligger
mycket i det. Det är tänkvärt. Det är viktigt att vi lyfter blicken och kan se
vart vi är på väg, och framför allt måste vi bestämma oss för vart vi vill
komma. Men då måste vi också veta var vi är någonstans i dag och dra nytta av
de erfarenheter som gjorts av tidigare generationer. Det handlar om att dra
nytta av både misstag och andra erfarenheter. Det finns ingen anledning att,
som man brukar säga, uppfinna hjulet gång på gång.
När jag på
70-talet skulle ta körkort för bil underströk min körlärare, som hette Jonke,
uppe i Sveg att jag skulle titta lika mycket i backspegeln som jag tittade
framåt. Jag tror att det är likadant om man ska bygga det goda samhället. Det
gäller att ha god kännedom om hur det har varit tidigare. Att ha god kännedom
om sitt eget kulturarv är en förutsättning för att bygga upp en egen identitet
och för att kunna respektera andra kulturer och värden.
Alla
människor har ett gemensamt ansvar att värna kulturarvet. Vi är alla medskapare
av vår kultur, och med det följer också ett ansvar att föra den vidare som ett
arv till kommande generationer. Vårt gemensamma samhällsbyggande kan liknas vid
ett träd där stammen utgör det som vi alla har gemensamt och som måste
respekteras för att vi ska få ett människovärdigt samhälle. De kulturella
rötterna kan komma ur olika jordmån. Den stolta kronan kan breda ut sig åt olika
håll. Det behöver inte skapa några som helst problem. Det kan tvärtom förhöja
skönheten och värdet hos trädet. En kultur som värnar mångfald är
förutsättningen för en positiv integration.
Herr
talman! Byggnader, kulturlandskap, kulturhistoriska föremål och dokument
tillhör den synliga, materiella delen av vårt kulturarv. Här har arkiv, museer
och bibliotek ett särskilt ansvar. Det är ett komplext ansvar som kräver
ständig förnyelse och utveckling. Det handlar om både ett inåtvänt arbete med
registrering, vård, konservering och magasinering och om ett utåtriktat arbete
där man gör det synligt genom utställningar, visningar, forskarstöd med mera.
Men vårt
gemensamma arv är mer än den fasta och synliga del som till stor del förvaltas
vid våra museer och arkiv. Det för ögat osynliga kulturarvet i form av
gemensamma värderingar, traditioner, religion, livsåskådning, språk,
folkminnen, ortsnamn och mycket mer kallas för det immateriella kulturarvet.
Det är framför allt i detta kulturarv som vi människor har vår kulturella
identitet. Kunskap om sitt eget immateriella kulturarv skänker människor
trygghet i deras identitet, vilket är nödvändigt för att vi ska kunna möta och
känna respekt för andra kulturer och traditioner. Kulturarvet blir därigenom
ett viktigt vapen i kampen mot rasism och främlingsfientlighet. Ett av de
viktigaste kulturarven vi har att förvalta är yttrandefriheten,
religionsfriheten, synen på människorna, där varje person är unik, okränkbar
och har ett omätbart värde.
Motionsbetänkandet
som vi i dag debatterar innehåller en rad frågor som berör både det materiella
och det immateriella kulturarvet. Kulturminneslagen slår fast att ansvaret för
att skydda och bevara kulturmiljön delas av alla. Det är bekymmersamt att det
ännu saknas tydliga riktlinjer och lättillgänglig information på
Riksantikvarieämbetets hemsida om hur man hanterar fornfynd och hur man
uppmuntrar och stöder allmänheten att rapportera. Vi räknar med att detta
kommer att lösas inom kort i och med att man nu ser över lagstiftningen och
fångar in dessa frågor.
Herr
talman! Det immateriella kulturarvet är något som mer och mer hamnar i fokus i
vår globaliserade värld där många upplever stora förändringar. Sverige har
ratificerat Unescos konvention om det immateriella kulturarvet. Den är tänkt
som ett komplement till den nuvarande världsarvslistan som ger skydd åt
betydande monument och naturområden. Konventionen ska skydda värdefulla
kulturella företeelser som muntliga traditioner och språk, traditionell dans
och musik, ceremonier och traditionellt hantverkskunnande. Det är jätteviktiga
frågor som fångas in i och med denna konvention. Ett arbete har kommit i gång i
vårt land för att genomföra konventionen.
Vi
kristdemokrater anser att det civila samhällets verksamhet inom kulturarvsområdet
har goda förutsättningar att vara inkluderande och omfatta många olika
berättelser. Civilsamhällets organisationer gör viktiga insatser i
kulturarvsarbetet. Den mycket omfattande hembygdsrörelsen, som i min valkrets,
Örebro län, har ett sjuttiotal lokala hembygdsföreningar i länets 50 socknar,
är en viktig aktör i det lokala arbetet. Det är ganska fantastiskt med en sådan
verksamhet. Genom projektet Hus med historia gör regeringen viktiga satsningar
för att vårda Sveriges hembygdsgårdar. På det sättet uppmärksammas det
betydelsefulla arbete som ideella krafter bidrar med på kulturområdet genom att
främja det ideella engagemanget för det bebyggda kulturarbetet. De regionala
hembygdsförbunden arbetar på olika sätt med hembygdsföreningarna i projekt som
ofta kombineras med informationsinsatser av olika slag.
Till sist,
herr talman, vill jag nämna ett intressant samarbetsprojekt mellan Arkivcentrum
och Studieförbundet NBV i Örebro län där jag varit engagerad som
verksamhetschef. Studieförbundets länsavdelning samarbetar i dag med 30-40
olika invandrarföreningar. Man har i projektform haft ett samarbete med
Arkivcentrum och genomfört ett hundratal intervjuer med personer i
invandrarföreningarna och nedtecknat deras historia från ursprungslandet. På
det sättet bidrar vi till ett bredare berättande om kulturarvet som inkluderar
människor som flyttat till Sverige och som är en del av vår gemensamma
historia. Med det,
herr talman, yrkar jag bifall till utskottets förslag i betänkandet och avslag
på de motioner som väckts.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar