fredag 8 maj 2009

Jag står på andra plats på valsedeln – nedifrån räknat

Idag deltog jag i en EU-debatt på Kävesta folkhögskola tillsammans med folkpartiet, moderaterna, socialdemokraterna och vänstern. I den inledande presentationsrundan berättade jag att jag står på andra plats på Kristdemokraternas Europavalsedel – nedifrån räknat! Detta avspända och skämtsamma inslag i presentationen uppskattades av eleverna och jag fick dagens första applåd.

Det blev en bra stämning och debatten blev faktiskt ganska klargörande även om vänstern som vanligt försökte skära EU-kritiska pipor i vassen, en strategi som jag inte tyckte lyckades särskilt bra.

EU -ett Kristdemokratiskt projekt
Jag markerade upp EU som i grunden ett Kristdemokratiskt projekt genom att lyfta fram EU:s fäder de båda Kristdemokraterna Konrad Adenauer och Robert Schuman. Jag underströk också att valet inte handlar om ja eller nej till Europa eller graden av EU-skepticism som partier eller enskilda ledamöter kan uppbåda. Valet handlar faktiskt om vilka värderingar det blir som ska styra europapolitiken de närmaste fem åren samt vilka personer som vi vill ska företräda oss i Bryssel.

Det är dags att inse att Sverige är en del av Europa och vår politik behövs också på Europanivå. Idag representerar 19 av EU:s 27 regeringschefer den Kristdemokratiska gruppen som är den största partigruppen i Europaparlamentet.

Ett färgstarkt Europa
Min personvalsfolder har rubriken ”ett färgstarkt Europa”. Det europasamarbete jag vill se ska vara kraftfullt och präglas av mångfald och ha stora utvecklingsmöjligheter. Självfallet ska den viktiga subsidiaritetsprincipen vara grunden för maktfördelningen såväl inom Sverige som i hela EU-strukturen.

Jag trivs utmärkt på bänk 268 i riksdagen, men tycker du som jag att miljö- och fredsfrågorna tillsammans med drogpolitiken och den internationella brottsligheten är några av de allra viktigaste ger Du mej och Kristdemokraterna din röst i Europaparlamantsvalet den 7 juni. Och som sagt, jag står på andra plats på valsedeln, nedifrån räknat.

2 kommentarer:

Marie sa...

Härligt inlägg Larsaxel! Tycker i och för sig att du behövs på hemmaplan, men räkna med en röst från mig i EP-valet!

MarieM

Anonym sa...

Min farbror är en cool farbror :)

//anna