lördag 1 december 2012

Lucka nr 1

Alkohol och narkotika


Kanske är det inte så många som lider
Av att folk tar sig en eller annan cider
Men för dem som får svårt att komma på säker mark
Behövs en politik för sprit och knark

Alkoholen är inte vilken vara som helst. Det finns mycket att göra för att förbättra Sveriges alkohol- och narkotikapolitik: Förkorta serveringstiderna på restauranger, avvisa så kallad gårdsförsäljning, höj det ekonomiska stödet till nykterhetsrörelsens organisationer, sänk införselkvoterna inom EU, begränsa näthandeln, lagstifta om så kallad eftersupning, familjeklassa narkotiska preparat och se över programmen med substitutionsbehandling.

Jag har varit engagerad i frågor som rör alkohol och narkotika i många år. För tillfället är jag ordförande för Riksdagens nykterhetsgrupp, vice förbundsordförande för Blå bandet och medlem i IOGT-NTO. Förslagen ovan kommer från min motion med 14 förslag som jag lämnade in under riksdagens allmänna motionstid.

Systembolaget. Foto: Jeena Paradies CC BY


Det här är den första luckan i min adventskalender. Varje dag fram till julafton skriver jag om aktuell politik. Se till att du inte missar något! Klicka här för att komma till lucköppningen på larsaxel.se, där du kan se alla luckor i december.

Glad advent!

Inga kommentarer: