tisdag 4 december 2012

Lucka nr 4

Skapande skola är en succé som byggs vidare


Många barn om konst fått lära
Kultur är inte tung att bära.
Teater, måla, sjunga, gnola:
Det här är våran Skapade skola
Succén följs upp med flera pass
för barn som går i förskoleklass


I mitt arbete som ansvarig för kulturfrågorna har jag kunnat glädja mig åt att Kristdemokraternas hjärtefråga Skapande skola - som tagits emot mycket väl av barn och unga, lärare och de kulturskapare som kommer till skolorna för att dela med síg av sitt kunnande - utökas nästa år. Från starten 2008 har satsningen byggts ut, och en del av Sveriges budget för nästa år kommer alltså att gå till att sexåringarna i förskoleklass får ta del av kulturella uttryck med hjälp av besökande kreatörer.

Sverige ska vara världens bästa land att växa upp i. För mig innebär det att barn får ta del av kultur under sin uppväxt. Därför driver vi nu satsningen vidare, och jobbar för att Skapande skola även införs i förskolan. Forskningen visar att små barn har en självklar inställning till kultur och skapande, och den bör vi i vuxenvärlden ge förutsättningar, så att barnen kan ta den tillvara.





Barn från Gullspång har som projekt i Skapande skola gjort block med bildmontage. Foto: Staffan Hjalmarsson CC BY-SA
Barn från Gullspång har som projekt i Skapande skola gjort stora block med bildmontage på.



Det här är den fjärde luckan i min adventskalender. I dag är det dessutom min dag att vara ansvarig för Kristdemokraternas officiella adventskalender. Ta gärna en titt där!

Här skriver jag varje dag fram till julafton om aktuell politik. Se till att du inte missar något. Klicka här för att komma till lucköppningen på larsaxel.se, där du kan se alla luckor i december.

En fortsatt glad advent önskar jag dig!

Inga kommentarer: