torsdag 13 december 2012

Lucka nr 13

Teckenspråk är viktigt


När natten går tunga fjät
Är det dags att stämma i bäcken
I höstens motioner såhär det lät:
Vi måste värna språk med tecken


Glad Lucia! Här ovan ser ni en tjej som har översatt luciasången "När det lider mot jul" till teckenspråk. Fantastiskt vackert framfört, tycker jag.

Jag har sedan många år ett engagemang för teckenspråkets ställning i vårt land. I år tog det sig bland annat uttryck i tre speciella frågor som jag tog upp i motioner till riksdagen.

För det första anser jag att statsbidraget för teckenspråkstolkning bör fördelas efter antalet invånare i de olika landstingen och inte efter antalet brukare. Det här leder till orättvisor. Samtidigt saknas på sina håll kvalificerade tolkar mellan svenska och utländska språk, vilket leder till problem när till exempel personer som inte kan svenska ska ha kontakt med myndigheter. För att lösa detta bör staten få ansvaret, bli huvudman, för teckenspråkstolkningen och språktolkningen.

För det andra vill jag säkerställa den framtida utvecklingen för den ideella organisationen European Signlanguage Centre, som verkar i 20 länder med bas i Örebro. På sikt bör detta utvecklas till ett europeiskt teckenspråksinstitut (ESI), som genom forskning och utveckling kan göra teckenspråk tillgängligt i Europa.

För det tredje saknas lärarresurser för att tillgodose de dövas behov. Med fler lärare skulle teckenspråket spridas i landet, vilket starkt skulle förbättra jämlikheten. I dag saknas en lärarutbildning som ger behörighet till att undervisa i ämnet teckenspråk på grundskola och gymnasieskola. Det behövs en teckenspråkslärarutbildning.


Det här är den trettonde luckan i min adventskalender. Varje dag fram till julafton skriver jag om aktuell politik. Se till att du inte missar något! Klicka här för att komma till lucköppningen på larsaxel.se, där du kan se alla luckor i december.

En fortsatt god adventstid önskar jag dig!

Inga kommentarer: