fredag 14 december 2012

Lucka nr 14

Varför det är viktigt att bevara vårt kulturarv


Traditioner, minnen och dialekter
Förs vidare i många släkter
Att hejda detta tycker jag är larv
Låt oss bevara vårt kulturarv

För ett tag sedan debatterade jag på olika håll för att bevara vårt kulturarv genom att se till socknarnas betydelse. Det finns nämligen idéer om att folkbokföringen, som i dag bland annat innehåller uppgifter om församling/socken, i framtiden bara skulle innehålla uppgifter om fastighet och kommun. Exempelvis anser Skatteverket att detta från folkbokföringssynpunkt vore tillräckligt.

Det skulle betyda att födelseorten för nyfödda inte längre skulle vara exempelvis Lillhärdal i Härjedalen, vilket råkar vara min egen uppväxtort, utan enbart kommunen Härjedalen. Jag tycker däremot att det är viktigt att ha med det lokala perspektivet och det kulturarv som vi har till uppgift att föra vidare.



Lillhärdalsgården i Lillhärdal, Härjedalen. Foto: trollhare CC BY-SA
Lillhärdalsgården.
Det här är den fjortonde luckan i min adventskalender. Varje dag fram till julafton skriver jag om aktuell politik. Se till att du inte missar något! Klicka här för att komma till lucköppningen på larsaxel.se, där du kan se alla luckor i december.

En trevlig helg och fortsatt glad advent önskar jag dig!

Inga kommentarer: