onsdag 5 december 2012

Lucka nr 5

En extra månadsinkomst för pensionärer


Lägre skatt på vår pension
Vi ordat fram till var person

Pensionär väntar på buss. Foto: Daniel Mott CC BY-SAEn och annan skarpsinnig läsare kan ha uppfattat att julafton ännu inte infunnit sig. Men det är lätt att tro att tomten redan har börjat dela ut presenter när man tänker på den tidiga julklapp som Sveriges pensionärer får. Det är ett innehållsrikt paket:
Totalt förstärker regeringen ekonomin för de sämst ställda pensionärerna med ungefär 2 400 kronor per år. När vi räknar ihop de fyra skattesänkningarna som pensionärerna fått del av de senaste åren handlar det om en extra månadsinkomst som kommer våra äldre till del. (Min blygsamhet hindrar mig att tala alltför mycket om exakt vilket parti i Alliansen som drivit igenom detta, men jag kan säga så mycket som att det är samma parti som i sitt principprogram har skrivit in att samhället måste skapa förutsättningar för att människor ska få kunna växa upp och åldras under trygga och värdiga former. Man kan också titta i nyhetsarkivet efter vilka som gick in i budgetförhandlingarna med denna prioritering.)

Inför nästa år har regeringen en uppgörelse om att sänka pensionärsskatten ytterligare, om de offentliga finanserna tillåter det. Jag gläds med att vi tar hand om alla generationer och gör det möjligt för dem som arbetat hela livet att vara försörjda.


Det här är den femte luckan i min adventskalender. Varje dag fram till julafton skriver jag om aktuell politik. Se till att du inte missar något! Klicka här för att komma till lucköppningen på larsaxel.se, där du kan se alla luckor i december.

En fortsatt god adventstid önskar jag dig!

Inga kommentarer: