tisdag 18 december 2012

Lucka nr 18

Ta bort sjuklöneansvaret för företagare


De som har en eller flera anställda
Blir av sjukanmälan ofta modfällda
En röst, trött och mjuk
Säger "Chefen, jag är sjuk"
Kanske staten en ersättning kan återgälda?

De små företagen är ofta känsliga för oförutsedda utgifter, inte minst den sjuklön som de måste betala till sina anställda. I dag är företagen skyldiga att betala sjuklön under dag 2–14 när en medarbetare drabbas av sjukdom. Det här ansvaret bör minskas eller helt tas bort. Förutom risken för företagen drabbar regeln personer med lång sjukdomshistorik som vill tillbaka till arbetsmarknaden, eftersom arbetsgivare kan dra sig för att anställa dem. Jag har motionerat till riksdagen tillsammans med Mats Odell om att reducera eller ta bort småföretagarnas sjuklöneansvar.


40 graders feber. Foto: Yvonne Eriksson CC BY-SA



Det här är den artonde luckan i min adventskalender. Varje dag fram till julafton skriver jag om aktuell politik. Se till att du inte missar något! Klicka här för att komma till lucköppningen på larsaxel.se, där du kan se alla luckor i december.

En fortsatt glad juletid önskar jag dig!

Inga kommentarer: