måndag 3 december 2012

Lucka nr 3

Många nya apotek


När jag tänker på hur lätt det är att få tag på medicin
Spricker jag upp i en glad och nöjd min

En av de riktigt roliga nyheterna under året är att det slagits fast att antalet apotek har blivit fler sedan monopolet slopades. Sedan omregleringen 2009 har de blivit 30 procent fler. Statistiken visar att över 300 nya apotek har öppnat och att de i genomsnitt har öppet tio timmar mer per vecka. Det här är verkligen en kristdemokratisk framgång, där vår partiledare, socialminister Göran Hägglund, gjort en stor insats för att människor lättare ska få tag på läkemedel och för att som ett av Europas sista länder avskaffa monopolet.


Apotek. Foto: Apoteket Hjärtat CC BY-SA



Det här är den tredje luckan i min adventskalender. Varje dag fram till julafton skriver jag om aktuell politik. Se till att du inte missar något! Klicka här för att komma till lucköppningen på larsaxel.se, där du kan se alla luckor i december.

En fortsatt glad advent önskar jag dig!

Inga kommentarer: